Janusz Sternicki

WOS - PWE

Przedmiotowe Wymagania Edukacyjne                                                     Janusz Sternicki

Wiedza o społeczeństwie, klasa VIII SP

 klasa VIII wymagania na poszczególne oceny   Wymagania_VIIIWOS.pdf

 

 

 

 

 

Przedmiotowe Wymagania Edukacyjne są zgodny ze Statutem oraz zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Janusz Korczaka w Łochowie.

Uwzględniając interdyscyplinarny charakter tego przedmiotu należy pamiętać, że jest to przedmiot specyficzny, którego celem nie jest, „napychanie uczniowskich głów” nieraz całkiem niepotrzebną wiedzą, ani zdobywanie przez nich ocen, ale przede wszystkim przygotowanie ich do świadomego życia w społeczeństwie.

Ze względu na specyfikę problematyki, ocena z „wiedzy o społeczeństwie” powinna w pierwszym rzędzie uwzględniać aktywność ucznia. Wiedza merytoryczna winna być służebną do tychże aktywności, czyli: aktywne uczenie się poprzez działanie, a więc nabycie umiejętności w zakresie uczenia się, myślenia, poszukiwania, doskonalenia się, komunikowania i współpracy.

 

 1. Formy pracy ucznia podlegające ocenianiu

Prace klasowe (także w formie testów) – sprawdzające stopień opanowania większej partii materiału, sprawność ucznia w zakresie: rozumowania, wnioskowania, analizowania materiałów źródłowych, poszukiwania związków przyczynowo – skutkowych.

  • Nauczyciel zapowiada pracę klasową co najmniej 1 tydzień wcześniej.
  • Pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości i umiejętności. Obowiązkiem ucznia jest przygotowanie się do zajęć i nie można wówczas zgłosić nieprzygotowania.
  • Prace klasowe są obowiązkowe, uczniowie nieobecni w szkole mają dwa tygodnie na zaliczenie.
  • Pracę klasową napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą, uczeń może poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 1 tygodnia od dnia podania informacji o ocenie. Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy.
  • Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać go z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie uzgodnionym z nauczycielem (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej termin zaliczenia wynosi 2 tygodnie od daty napisania sprawdzianu przez klasę, przy dłuższej nieobecności ucznia termin zaliczenia uczeń uzgadnia z nauczycielem).
  • Uczeń otrzymuje sprawdzoną i ocenioną pracę klasową, którą zobowiązany jest przechowywać w zeszycie przedmiotowym

Kartkówki – sprawdzające stopień opanowania bieżącego materiału.

  • O ilości kartkówek w semestrze decyduje nauczyciel.
  • Kartkówka (15 minutowa) obejmuje materiał z ostatnich trzech lekcji i jest zapowiedziana
  • Nauczyciel ma prawo zrobić kartkówkę bez zapowiedzi z ostatniej lekcji. Kartkówka ta jest obowiązkowa i traktowana jest jako bieżąca kontrola wiadomości  i umiejętności.
  • Ocenie podlega stopień opanowania nabytej wiedzy i umiejętności, poprawność merytoryczna i językowa wypowiedzi.

Aktywność na lekcji sprawdzająca zaangażowanie, umiejętność wnioskowania, rozwiązywania zadań problemowych, umiejętność pracy z mapą historyczną. oceniana wg. obowiązującej skali ocen, ewentualnie plusami: 6 plusów = ocena celująca

Prace wykonane w grupie - sprawdzające: umiejętność współpracy w grupie, wkład pracy własnej w pracę grupy, umiejętność wyszukiwania informacji i dokonywanie ich selekcji, wykorzystanie różnorodnych pomocy.

Referaty i inne prace podjęte i przygotowane samodzielnie przez ucznia.

Zeszyt przedmiotowy

  • Uczeń zobowiązany jest posiadać zeszyt przedmiotowy i podręcznik na każdej lekcji.
  • Uczeń ma obowiązek schludnego i systematycznego prowadzenia zeszytu ćwiczeń. Nieobecność ucznia na lekcji nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości i uzupełnienia braków. W przypadku długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności uczeń uzgadnia z nauczycielem termin wykonania tego obowiązku.
  • Każdy zeszyt sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki.

 

3. Wymagania na poszczególne oceny dla uczniów z dysfunkcjami ustala się w zależności od dysfunkcji oraz indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia w oparciu o zalecenia przekazane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

4. Sposoby informowania uczniów/rodziców o ocenach i postępach w nauce:

  • wpisanie otrzymanych ocen do dziennika elektronicznego,
  • słownie, na bieżąco podczas lekcji, udzielając komentarza dotyczącego postępów w nauce,
  • pisemnie za pomocą oceny, ilości punktów i procentów uzyskanych za kartkówkę lub sprawdzian,
  • pisemnego komentarza do prac pisemnych (list, relacja itp.) określającego mocne i słabe strony pracy.
  • podczas wywiadówek i konsultacji,

 

6. Informacje dodatkowe

  • Uczeń ma prawo do zgłoszenia dwóch nieprzygotowania do lekcji w semestrze. Przez „nieprzygotowanie” do lekcji rozumiemy jedną z przyczyn: brak gotowości do odpowiedzi, brak zeszytu, brak pomocy potrzebnych na lekcji (podręcznik, ćwiczenia itp.). Nieprzygotowanie uczeń zgłasza po sprawdzeniu przez nauczyciela listy obecności.
  • Zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia od pisania zapowiedzianych prac pisemnych oraz powtórzenia wiadomości.
  • Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
  • W wyjątkowych, uzgodnionych wcześniej z nauczycielem przypadkach, uczeń może korzystać z notatnika elektronicznego/laptopa i innych urządzeń elektronicznych.

 

7. Przewidywane osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • w wysokim stopniu opanował treści programowe,
  • umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,
  • bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
  • samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową z wiedzy o społeczeństwie
  • rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty
  • potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,
  • biegle posługuje się mapą,
  • umiejętnie analizuje teksty źródłowe,
  • umie bronić swoich poglądów,
  • wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym i wykonuje zadania o średnim stopniu trudności i złożoności, ,
  • ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia
  • poprawnie posługuje się mapą,
  • rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł wiedzy,
  • efektywnie współpracuje w zespole i dość aktywnie pracuje w grupie,
  • bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,
  • rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o podstawowym stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności ocenia wydarzenie i opisuje z pomocą nauczyciela oraz pomocy dydaktycznych,
  • zna podstawowe pojęcia
  • próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,
  • ostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami
  • wykazuje minimalną aktywność na lekcji,
  • poprawnie prowadzi zeszyt ćwiczeń.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • wykazuje elementarną znajomość pojęć i faktów
  • ma duże braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,
  • rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
  • przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
  • stara się prowadzić zeszyt przedmiotowy
  • stara się czytać zagadnienia zawarte w podręczniku i wyróżnia fakty najistotniejsze.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował treści koniecznych,
  • ma bardzo poważne braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiające dalszą naukę, nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
  • nie prowadzi zeszytu ćwiczeń.

 

Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny z poszczególnych tematów znajdują się na stronie szkoły https://www.sp2lochow.pl/text/?text=teachers/-25&subpage=1

 

 

Aneks – nauczanie zdalne WOS

 

W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel stosując nauczanie zdalne rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.

  1. Nauczyciel realizuje podstawę programową prowadząc lekcje przez aplikację G Suite – Classroom
  2. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, tj. stan wiedzy i umiejętności oraz zaangażowanie ucznia. Do tego celu zostaną wykorzystane:
  • karty pracy (quizy interaktywne formularze Google) wykonane zadania w zeszycie ćwiczeń (zdjęcia lub skany), zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami;
  • odpowiedzi ustne z wykorzystaniem platformy do komunikacji on-line
  • aktywność uczniów podczas zajęć zdalnych.
  1. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Brany jest również pod uwagę dostęp ucznia do urządzeń telekomunikacyjnych
  2. Oceny są wyrażone w sześciostopniowej skali – od 1 do 6. Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian
  3. Lekcje mogą odbywać się w czasie zgodnym z planem lekcji – za pomocą platformy / aplikacji wskazanej przez nauczyciela i ustalonej przez Szkołę;
  4. Podczas lekcji pracujemy z podręcznikiem lub innym źródłem wskazanym przez nauczyciela, dostępnym uczniowi (np. epodręcznik);
  5. Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela pracę pisemną, która zostanie oceniona zgodnie z kryteriami. W przypadku braku pracy otrzymuje wpis „BZ” z możliwością poprawy w ciągu dwóch tygodni.

8. W przypadku szczególnych trudności w zakresie opanowania bieżącego materiału nauczyciel umożliwia uczniowi uzupełnienie braków w następujący sposób:

  • przedstawienie przez nauczyciela przedmiotu braków, wskazanie treści, które są niezbędne do opanowania przez ucznia,
  • oferta dodatkowych kart pracy, zadań i ćwiczeń pozwalających na przezwyciężenie trudności,
  • konsultacje on-line z nauczycielem przedmiotu.

 

 

Aktualności

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Łochowie
    ul. Wyspiańskiego 20
    07-130 Łochów
    e-mail: sekretariat@sp2lochow.pl
  • (+48) 25-675-12-06

Galeria zdjęć