Janusz Sternicki

HISTORIA - PWE

Przedmiotowe Wymagania Edukacyjne                            

Historia

 

Klasy IV, V, VI, VII, VIII                              

Janusz Sternicki

 

Klasa IV

Wymagania_programowe_IV.pdf

 

Klasa VII

Wymagania_programowe_VII.pdf

 

Klasa V

Wymagania_VHistoria.pdf

 

Klasa VIII

Wymagania_VIIIHistoria.pdf

 

Klasa VI

Wymagania_programowe_6.pdf

 

 

 

 

1. Formy pracy ucznia podlegające ocenianiu

Prace klasowe (także w formie testów) – sprawdzające stopień opanowania większej partii materiału, sprawność ucznia w zakresie: rozumowania, wnioskowania, analizowania materiałów źródłowych, poszukiwania związków przyczynowo – skutkowych.

  • Nauczyciel zapowiada pracę klasową co najmniej 1 tydzień wcześniej.
  • Pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości i umiejętności. Obowiązkiem ucznia jest przygotowanie się do zajęć i nie można wówczas zgłosić nieprzygotowania.
  • Prace klasowe są obowiązkowe, uczniowie nieobecni w szkole mają dwa tygodnie na zaliczenie.
  • Pracę klasową napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą, uczeń może poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 1 tygodnia od dnia podania informacji o ocenie. Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy.
  • Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać go z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie uzgodnionym z nauczycielem (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej termin zaliczenia wynosi 2 tygodnie od daty napisania sprawdzianu przez klasę, przy dłuższej nieobecności ucznia termin zaliczenia uczeń uzgadnia z nauczycielem).
  • Uczeń otrzymuje sprawdzoną i ocenioną pracę klasową, którą zobowiązany jest przechowywać w zeszycie przedmiotowym

Kartkówki – sprawdzające stopień opanowania bieżącego materiału.

  • O ilości kartkówek w semestrze decyduje nauczyciel.
  • Kartkówka (15 minutowa) obejmuje materiał z ostatnich trzech lekcji i jest zapowiedziana
  • Nauczyciel ma prawo zrobić kartkówkę bez zapowiedzi z ostatniej lekcji. Kartkówka ta jest obowiązkowa i traktowana jest jako bieżąca kontrola wiadomości  i umiejętności.
  • Ocenie podlega stopień opanowania nabytej wiedzy i umiejętności, poprawność merytoryczna i językowa wypowiedzi.

Aktywność na lekcji sprawdzająca zaangażowanie, umiejętność wnioskowania, rozwiązywania zadań problemowych, umiejętność pracy z mapą historyczną. oceniana wg. obowiązującej skali ocen, ewentualnie plusami: 6 plusów = ocena celująca

Odpowiedź ustna – sprawdzająca poziom opanowania bieżącego materiału, logikę wypowiedzi, umiejętność formułowania wniosków.

  • Na początku zajęć lekcyjnych uczeń może być poproszony do odpowiedzi ustnej, w czasie której sprawdzana jest i oceniana wiedza merytoryczna: znajomość faktów historycznych, podstawowych pojęć, umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego, umiejscawiania wydarzeń w czasie i miejscu; umiejętność samodzielnego wnioskowania, stosowanie terminologii historycznej, sposób prezentacji (samodzielność wypowiedzi, płynność, logiczne myślenie), umiejętność korzystania z mapy.
  • Oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem indywidualnych możliwości ucznia, zgodnie z wymaganiami na poszczególne oceny.

Prace wykonane w grupie - sprawdzające: umiejętność współpracy w grupie, wkład pracy własnej w pracę grupy, umiejętność wyszukiwania informacji i dokonywanie ich selekcji, wykorzystanie różnorodnych pomocy.

Referaty i inne prace podjęte i przygotowane samodzielnie przez ucznia.

Zeszyt ćwiczeń

  • Uczeń zobowiązany jest posiadać zeszyt ćwiczeń i podręcznik na każdej lekcji.
  • Uczeń ma obowiązek schludnego i systematycznego prowadzenia zeszytu ćwiczeń. Nieobecność ucznia na lekcji nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości i uzupełnienia braków. W przypadku długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności uczeń uzgadnia z nauczycielem termin wykonania tego obowiązku.
  • Każdy zeszyt sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki.

 

3. Wymagania na poszczególne oceny dla uczniów z dysfunkcjami ustala się w zależności od dysfunkcji oraz indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia w oparciu o zalecenia przekazane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

 

4. Sposoby informowania uczniów/rodziców o ocenach i postępach w nauce:

  • wpisanie otrzymanych ocen do dziennika elektronicznego,
  • słownie, na bieżąco podczas lekcji, udzielając komentarza dotyczącego postępów w nauce,
  • pisemnie za pomocą oceny, ilości punktów i procentów uzyskanych za kartkówkę lub sprawdzian,
  • pisemnego komentarza do prac pisemnych (list, relacja itp.) określającego mocne i słabe strony pracy.
  • podczas wywiadówek i konsultacji,

 

6. Informacje dodatkowe

  • Uczeń ma prawo do zgłoszenia dwóch nieprzygotowania do lekcji w semestrze. Przez „nieprzygotowanie” do lekcji rozumiemy jedną z przyczyn: brak gotowości do odpowiedzi, brak zeszytu, brak pomocy potrzebnych na lekcji (podręcznik, ćwiczenia itp.). Nieprzygotowanie uczeń zgłasza po sprawdzeniu przez nauczyciela listy obecności.
  • Zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia od pisania zapowiedzianych prac pisemnych oraz powtórzenia wiadomości.
  • Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
  • W wyjątkowych, uzgodnionych wcześniej z nauczycielem przypadkach, uczeń może korzystać z notatnika elektronicznego/laptopa i innych urządzeń elektronicznych.

 

7. Przewidywane osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • w wysokim stopniu opanował treści programowe,
  • umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,
  • bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
  • samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową z historii,
  • sprawnie posługuje się wiadomościami łączy, analizuje i opisuje fakty i wydarzenia w oparciu o znajomość dat, postaci i pojęć historycznych,
  • stosuje chronologię i hierarchię treści,
  • rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,
  • posiada uporządkowaną wiedzę na temat epok historycznych i ich dążeń, idei, kultury materialnej i duchowej oraz problemów społecznych i gospodarczo – polityczne,
  • potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,
  • biegle posługuje się mapą,
  • umiejętnie analizuje teksty źródłowe,
  • umie bronić swoich poglądów,
  • wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym i wykonuje zadania o średnim stopniu trudności i złożoności,
  • poprawnie ocenia i opisuje wydarzenie historyczne,
  • wykazuje dużą znajomość faktów, pojęć i postaci historycznych,
  • ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,
  • dokonuje uporządkowanej charakterystyki dziejów,
  • wykazuje się dużą znajomością dat,
  • prawidłowo posługuje się osią czasu,
  • poprawnie posługuje się mapą,
  • rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł wiedzy,
  • efektywnie współpracuje w zespole i dość aktywnie pracuje w grupie,
  • bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,
  • rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o podstawowym stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności ocenia wydarzenie historyczne i opisuje z pomocą nauczyciela oraz pomocy dydaktycznych,
  • zna podstawowe pojęcia historyczne,
  • posiada znajomość podstawowej wiedzy faktograficznej,
  • próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,
  • odczytuje wydarzenia z osi czasu,
  • określa wiek zdarzenia i zna ważne daty,
  • ostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,
  • wykazuje minimalną aktywność na lekcji
  • poprawnie prowadzi zeszyt ćwiczeń.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • wykazuje elementarną znajomość pojęć i faktów historycznych,
  • ma duże braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,
  • rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
  • przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
  • stara się prowadzić zeszyt ćwiczeń,
  • stara się czytać zagadnienia zawarte w podręczniku i wyróżnia fakty najistotniejsze.

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował treści koniecznych,
  • ma bardzo poważne braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiające dalszą naukę, nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
  • nie prowadzi zeszytu ćwiczeń.

 

Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny z poszczególnych tematów znajdują się na stronie szkoły https://www.sp2lochow.pl/text/?text=teachers/-25&subpage=1

 

Aneks – nauczanie zdalne

 

W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel stosując nauczanie zdalne rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.

  1. Nauczyciel realizuje podstawę programową prowadząc lekcje przez aplikację G Suite – Classroom
  2. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, tj. stan wiedzy i umiejętności oraz zaangażowanie ucznia. Do tego celu zostaną wykorzystane:
  • karty pracy (quizy interaktywne formularze Google) wykonane zadania w zeszycie ćwiczeń (zdjęcia lub skany), zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami;
  • odpowiedzi ustne z wykorzystaniem platformy do komunikacji on-line
  • aktywność uczniów podczas zajęć zdalnych.
  1. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Brany jest również pod uwagę dostęp ucznia do urządzeń telekomunikacyjnych
  2. Oceny są wyrażone w sześciostopniowej skali – od 1 do 6. Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian
  3. Lekcje mogą odbywać się w czasie zgodnym z planem lekcji – za pomocą platformy / aplikacji wskazanej przez nauczyciela i ustalonej przez Szkołę;
  4. Podczas lekcji pracujemy z podręcznikiem lub innym źródłem wskazanym przez nauczyciela, dostępnym uczniowi (np. epodręcznik);
  5. Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela pracę pisemną, która zostanie oceniona zgodnie z kryteriami. W przypadku braku pracy otrzymuje wpis „BZ” z możliwością poprawy w ciągu dwóch tygodni.

8. W przypadku szczególnych trudności w zakresie opanowania bieżącego materiału nauczyciel umożliwia uczniowi uzupełnienie braków w następujący sposób:

  • przedstawienie przez nauczyciela przedmiotu braków, wskazanie treści, które są niezbędne do opanowania przez ucznia,
  • oferta dodatkowych kart pracy, zadań i ćwiczeń pozwalających na przezwyciężenie trudności,
  • konsultacje on-line z nauczycielem przedmiotu.

 

Aktualności

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Łochowie
    ul. Wyspiańskiego 20
    07-130 Łochów
    e-mail: sekretariat@sp2lochow.pl
  • (+48) 25-675-12-06

Galeria zdjęć